Bye Bye Alaska, bijna dan......... - Reisverslag uit Vancouver, Verenigde Staten van Tommie Beumer - WaarBenJij.nu Bye Bye Alaska, bijna dan......... - Reisverslag uit Vancouver, Verenigde Staten van Tommie Beumer - WaarBenJij.nu

Bye Bye Alaska, bijna dan.........

Door: Tommie Cruise

Blijf op de hoogte en volg Tommie

26 September 2014 | Verenigde Staten, Vancouver

Het is dan eindelijk zo ver. De laatste Alaska cruise van het seizoen! Na 7 keer het zelfde rondje wordt het wel weer eens tijd om ergens anders heen te gaan. Vanaf volgende week zaterdag vertrekken wij naar het zuiden, om via Astoria, San Fransisco, Mexico en Panama richting het Caribisch gebied te varen. Wij zullen 17 oktober beginnen aan onze eerste echte Caribische cruise, met aan boord de familie Beumer-Veltman! Ik kijk er erg naar uit, gezellig paps en mams en momo aan boord te hebben.
De afgelopen anderhalve week heb ik mij bezig gehouden met de sailors. De sailors zijn schilders aan boord. Deze mannen, allemaal Indonesisch, zijn verantwoordelijk voor het schilderwerk aan boord, het dekwassen en de mooring operations. Samen met deze mannen loop ik de hele dag een beetje rond, help ze met schuren, schoonmaken en schilderen van de balkonnen en de crew trappenhuizen.
Ik loop met hun mee om te zien hoe zij werken en wat hun werk precies inhoud, aangezien zij grotendeels aangestuurd worden door de hogere officieren. Ik heb het al op mooie dealtjes kunnen slaan met deze lui, als zij mij nu een goede tijd geven, rustig aan en lekker relaxed, zal ik later als hun baas hun ook een relaxede tijd geven haha. Maar al om al is het wel leuk om met hun samen te werken. Gezellige lui waar je zeker wat mee kunt lachen, levend van koffie pauze tot koffie pauze. Verder gebruik ik leuke tools, zo hebben we van de week een shell door, een hydraulische deur in de huid van het schip, gestript van de verf met een schuurmachine bestaande uit een as met enkele kettingen welke heel hard rond draait. Je kent het wel, zo'n grasmaaiertje van de gemeentemedewerkers, alleen in plaats van zo'n lullig plastig draadje gewoon een stel kettingen eraan. Met bruut geweld de verf eraf beunen, heerlijk!
Het schema met deze mannen is voor mij erg rustig, iedere dag van 0800 tot 1500, en daarna ben ik klaar. Daarnaast begint de dag met een welkomst praatje van de bosun, de directe baas van de sailors, over welk werk er gaat gebeuren, wat de veiligheidsvoorwaarden zijn e.d. Dit duurt vaak een kleine drie kwartier, dus dat is heerlijk wakker worden in de ochtend.
Verder is het wel goed dat we weg gaan uit Alaska, de laatste week wordt het weer wat "heftiger", iets wat meer golven e.d. Nog steeds is het weinig, maar voor een cruise schip met zo veel gasten die het niet gewend zijn is het net lullig als het schip even lekker schommelt. Daarnaast maakt de kou hier zijn intrede, het wordt steeds frisser en meer mist.
Gelukkig hebben wij de afgelopen week een hele mooie laatste week gehad. Samen met Rico ben ik in Juneau aan wal geweest en hebben we een stuk gewandeld door het stadspark, mooi rotsachtig, over verschillende rivieren heen moeten klimmen e.d. De natuur in Alaska is wel erg mooi moet ik zeggen!
Van twee andere cadetten hadden wij gehoord dat er in Skagway een stevige wandeling de bergen in naar enkele meren is. Het werd ons aangeraden dit zeker te doen, helemaal als het mooi weer is. De dag na Juneau kwamen wij aan in Skagway, en verdomd het was strak blauwe lucht en zonnig! Toen zijn Rico en ik er maar op uit getrokken de bergen in. Het was inderdaad een hele mooie hike de bergen in. Halverwege kwamen we nog een local tegen waar we even mee gekletst hebben. Deze man vond het toch wel heel leuk dat wij zo'n hike probeerde en raadde ons zeker aan ook het derde meertje te bezoeken, omdat je dan een goed uitzicht hebt over de baai en de schepen beneden. In redelijk hoog tempe kwamen we goed buiten adem boven aan in een kleine twee uur. Tussen twee bergtoppen lag een heel mooi blauw meertje met ijskoud water. Hier hebben we erg mooie foto's gemaakt. Ondertussen waren we al weer vergeten dat er een derde meertje was, omdat deze niet op de kaarten stond. Eenmaal onderweg naar beneden kwamen we de beste man nogmaals tegen en na een semi-duidelijke uitleg zijn we toch maar weer naar boven gegaan. Het pad volgen langs het meer, en dan komt er een rotsachtige verhoging waar je op moet klimmen. Nou, dat ging dus niet helemaal zoals gepland, want ten eerste volgde we het verkeerde pad, en toen we eenmaal het goede pad gevonden hadden bleek de rotsachtige verhoging toch wel echt even wat meer te zijn dan enkele grote stenen... Toch hebben we ons een weg omhoog gebaand. Helaas lag ons schip net achter de bomen en zagen we alleen de schoorsteen, maar toch hadden we een machtig uitzicht over de baai! Ik heb hier zeker goede foto's van, alleen het internet aan boord is erg traag en ruk, en om dan foto's te versturen van 6 MB kost mij heel wat minuten internet. De foto's moet ik jullie dus nog steeds een beetje schuldig blijven ben ik bang.
Verder is er niet heel veel bijzonders gebeurt, door mijn dagwerk met de sailors ben ik niet echt meer van boord geweest de afgelopen anderhalve week. Wel zijn we al druk bezig met plannen voor de komende reis naar het zuiden, zo hebben we al tickets voor Alcatraz besteld voor in San Fransisco!
Ik hoop jullie weer een beetje bijgepraat te hebben, nu ga ik weer andere dingen doen. Doei! TB.....


  • 26 September 2014 - 19:56

    Mike:

    Tommie!

    Super verhaal, erg jammer dat je de foto's niet mee kan sturen, maar geef die maar gewoon aan pap mee zodra je ze ziet over drie (?) weken! Hier ook alles goed, hard aan het werk, met pap en lisa op stap geweest in LA en toen kwamen we er achter dat we toevallig ook samen naar Shanghai gaan komende week.

    Succes met verf van deuren afhalen en schilderen, komt al dat spuiten van brommers nog een beetje van pas!


  • 26 September 2014 - 22:36

    Ad:

    Hoi Tom prachtig hoe je alles verwoord wij genieten elke keer weer als er een nieuw bericht is.
    Mooi dat je met het kouder worden naar het Caribische gebied gaat , heb je zeker aan de Kapitein gevraagd.
    Wij houden ook van warm weer het gaat je goed wij volgen je. Groetjes Ons

  • 03 Oktober 2014 - 21:12

    Dobs:

    Nice Tom, leuke verhalen. Op naar warmte en zon en gezelligheid met je familie. Lfs

  • 05 Oktober 2014 - 17:32

    W.Veltman:

    Tom ik heb genoten van jouw verhalen leuk en interessant . We zien elkaar nu over een dag of twaalf . De vakantie met de caravan naar Frankrijk was ook heerlijk , prima weer heerlijk gezwommen en gefietst . Van de week twee keer bij mamma geweest voor haar verjaardag en wat kleren wezen kopen ,
    We wensen jou succes met alles goede vaart en tot ziens , hange loose .Groeten Mormor en Morfar.

  • 12 Oktober 2014 - 19:41

    Puni:

    Yooo barfieeee, hoe staat t leven? Hoe bevalt t koude noorden enzo? Al door t panamakanaal?
    Was nog opzoek naar t filmpje van je pa, maar kan t niet zo vinden...
    Ik hoor t wel, laat maar wat weten als je kan!

    Kusje van puni

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Vancouver

Tommie

Hai, ik ben dus Tommie, derde-jaars aan het STC. Het STC is het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam. Momenteel loop ik stage als leerling-stuurman en leerling-machinist op de Ms Zuiderdam, het vlaggeschip van de Holland Amerika Line.

Actief sinds 12 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1154
Totaal aantal bezoekers 4514

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 03 Februari 2015

Stage bij de HAL

Landen bezocht: