De eerste ervaring.... - Reisverslag uit Vancouver, Verenigde Staten van Tommie Beumer - WaarBenJij.nu De eerste ervaring.... - Reisverslag uit Vancouver, Verenigde Staten van Tommie Beumer - WaarBenJij.nu

De eerste ervaring....

Door: Tommie

Blijf op de hoogte en volg Tommie

02 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Vancouver

Lieve mensen,

Zo, nou ik heb mijn eerste drie dagen erop zitten! Wat een dagen zeg. Het begon allemaal natuurlijk met het opgehaald worden bij het hotel, met een mannetje of 7. Achteraf bleken dit een meisje voor het vermaken van kinderen te zijn, een van de artsen aan boord met haar man, enkele mannen waarvan ik niet meer weet wie het zijn en Kim, een derde engineer uit Azie. Aardige kerel! Het was een half uurtje rijden naar het schip, waarna we nog even moesten wachten voor we aan boord mochten.

. Rickzy oid is de Houman resource manager, of iig het hulpje daarvan. De echte HR manager zijn ze geloof ik nog aan het zoeken. Hij heeft mij meegenomen en me aan mijn buddy voorgesteld. Mijn buddy is Rico, de andere cadet. Hij is ook mijn kamer genoot, aardige jongen van 18, zit op t mbo in den helder en komt van texel. hij heeft mij rondgeleid op het schip, meteen de kapitein, enkele officieren van boven en beneden ontmoet en me onze kamer laten zien. De kamer is niet heel groot, maar dat is ook niet nodig. Genoeg kastruimte, stapelbed, klein bureautje toilet en douche.

Als nieuweling op het schip ben ik verplicht een 'NEOP kaart te volbrengen, New Employee Orientation Program. Hierop staan enkele taken, zoals verplichte computercursussen, rondleidingen, belangrijke zaken zoals mijn gezondheidsverklaring inleveren en de taylor bezoeken e.d. Enkele onderdelen moeten binnen 24 uur af zijn, de rest binnen 72 uur. Hier zijn we meteen maar mee aan de gang gegaan en gisteren, dus binnen 48 uur had ik gelukkig al al mijn krabbels bij elkaar.

Toen begon het echte werk. Sinds gisteren ben ik begonnen voor de eerste drie weken in de machine kamer. Ik word aangestuurd door Rigilio, of Gillie, de first engineer. Hij komt uit schiedam en heeft ook in Rdam zijn opleiding gedaan. Mijn eerste taak is mezelf orienteren in de machinekamer. Ik word maar gewoon los gelaten met de opdracht een plattegrond te maken van alle onderdelen die erin staan, pompen, motoren, hulpmotoren, werktuigen, ruimtes, afval verwerking, noem het maar op. Daarnaast moet ik alle nooduitgangen vinden en uitvinden waar ze uitkomen. Hier ben ik nu dus al twee dagen mee bezig, en zal ik de komende dagen nog wel mee bezig zijn, het is namelijk groot. groot met een hoofdletter G om zo maar te zeggen. De machinekamer is zo breed als het schip is op die diepte in het schip, metertje of 15 a 20 gok ik zo gemiddeld en ongeveer 180 meter lang. Het bestaat uit ongeveer tien segmenten, elk voorzien van een watertight door en een eigen nooduitgang.

Vandaag, dus na anderhalve dag rondhobbelen, maar eens gevraagd aan gillie hoe mijn tekeningen eruit zagen. Hij vroeg zich af of ik blind was. Er waren enkele onderdelen die ik gemist had, zoals een boiler, de stabilisator vinnen en zo nog wat grote pompen en koelers. Ik ben dus maar weer gaan zoeken haha. Ook mijn eerste ervaring op de wal gehad. Omdat we nu in alaska zijn, moet ik als newly embarked crew naar de immigratie voor mijn I95 papiertje. Dit is zo groot als een kauwgom papiertje met twee stempels en als ik t kwijt raak ben ik zo rond de 250 dollar kwijt. Altijd fijn die amerikanen...

Ik ben gisteren met Rico meegeweest tijdens zijn wacht opde brug. Toch wel erg benieuwd hoe dit eruitzag en er aan toe ging, nu ik wat ervaringen beneden had opgedaan. ERG gaaf, al varend door alaska en omstreken. Wijds uitzicht, hier en daar wat walvissen, zonnetje en bergen in de verte. Een rondleiding gehad van Stephen, ik geloof derde officier, komt uit engeland en een erg aardige kerel. Veel aardige kerels hier. Na een uurtje weer rustig naar beneden gegaan, mezelf omgekleed in mijn eigen kleding en maar eens de Officers Bar opgezocht. Het was formal night, dus mocht niet het schip in zonder miijn formele pak aan. Helaas duurt het nog een kleine anderhalve week voordat ik die heb wss omdat dit gemaakt moet worden. In de OB kwam ik Jordie tegen, eerste officier en komt uit enschede. Hij wordt over drie weken op de brug mijn mentor, waar Gillie die nu is in de engine room.Jordie zal jullie wel aanstaan. Beetje een Floris persoon, erg groot, drinkt stevig, weegt alleen ongeveer anderhalf keer floris. Hij heeft mij alvast de drie regels geleerd waar ik me aan dien te houden onder zijn bewind over drie weken: Iedere zondag laat je je takenboek zien, drink minstens drie liter water per dag uit flessen, laat ten minste iedere twee weken wat weten aan je familie, hoe druk je ook bent. Verder boeit het hem niet zo heel veel wat ik allemaal uitvreet geloof ik haha. Even later kwamen daar nog een andere officier bij van de brug en de SEH officer. leuke, wat grove verhalen gehoord over hun ervaringen aan boord door de jaren heen en wat gelachen. Toen toch maar snel me bed in want mijn dienst is van 0700 - 1200, 1300 - 1600. Gelukkig speelt de jetlag nog mee en word ik netjes uit mezelf om 5.20 ongeveer wakker-.-

Vandaag, dag drie, dus de hele dag rondgelopen in de machinekamer, mijn informele daguniform opgehaald, en voor het eerst boven tussen de gasten gegeten in het Lido, zoals dit dek en bijbehorend restaurant heet. Erg gezellig met de SEH officer, man met goede humor. Hij vertelde aan een nieuwe collega uit de spa dat het SEH stond voor Short, Extremely handsome en ooit heeft hij een gast in de lift verteld dat hij de Senior Elevator Handler was. Kon er wel om lachen.

Verder vermaak ik me tot nu toe prima, heb zo'n vermoeden dat ik het wel ga volhouden die 6 maanden. Ik hoop dat het bij jullie ook allemaal goed gaat!

De grtz van TommieCruise

  • 12 Augustus 2014 - 18:24

    Mike:

    Dikke shit! Hoe heb je die foto toch gemaakt, helikopter tour? Geintje, leuk verhaal, ik ben benieuwd naar echte foto's! Goed dat je een camera hebt gekocht van tevoren;)

    Groeten uit HHW!

  • 12 Augustus 2014 - 19:45

    Anja:

    Hi Tommie,
    leuk verhaal, ik hoop niet dat ik al die namen en personen erbij hoef te onthouden.
    lfs en grtzzz a

  • 12 Augustus 2014 - 19:56

    Lea:

    Leuk hoor Tom,Met veel plezier gelezen.
    Groetjes.

  • 12 Augustus 2014 - 21:28

    Ad :

    Hallo Tom met veel plezier hebben Silvia en Ik jouw reisverslag gelezen. We wensen je daar een fijne tijd en hopen nog meer reis verslagen te lezen . Vriendelijke groetjes Ad & Silvia Hassing

  • 12 Augustus 2014 - 21:29

    Monique Zoeteman :

    Hè Tommie, leuk te lezen hoe het met je gaat! Zo is Peter ook begonnen... Top!

  • 13 Augustus 2014 - 01:30

    Bjorn:

    He Tom,

    goed verhaal, ben benieuwd naar de foto's! Veel plezier daar, gr Bjorn

  • 13 Augustus 2014 - 14:22

    Boudewijn :

    Godzijdank ben je toch tot inkeer gekomen!
    Ik had het je nooit vergeven als je niks met Tom en cruise gedaan had!
    Maar heel awesome kerel, blij dat er zoveel aardige kerels zijn!
    Succes met je blog, dat het maar beter dan dat van je broer mag worden,
    En vooruit ook succes op dat piratenschip van je!
    Yo Ho and a bottle of rum!

  • 13 Augustus 2014 - 21:29

    Dobs:

    Nice Tommiecruise, leuk om te lezen!
    Grtz.

  • 14 Augustus 2014 - 13:19

    Peter De Leeuw:

    Succes tommie, we volgen je hoor , en namen onthouden hoor ! Als je weer thuis bent overhoren we je.

  • 18 Augustus 2014 - 11:29

    Bjorn M:

    Any chance you will stop in NYC?

    Have fun!

    B.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Vancouver

Tommie

Hai, ik ben dus Tommie, derde-jaars aan het STC. Het STC is het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam. Momenteel loop ik stage als leerling-stuurman en leerling-machinist op de Ms Zuiderdam, het vlaggeschip van de Holland Amerika Line.

Actief sinds 12 Aug. 2014
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 4513

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 03 Februari 2015

Stage bij de HAL

Landen bezocht: